Kočička Dobrý den děti. Určitě znáte pohádku od Josefa Čapka O pejskovi a kočičce. Jedna kapitola se jmenuje: Jak si pejsek s kočičkou dělali k svátku dort. Tak se vás děti zeptám, co patří do dortu? Patří tam mýdlo? děti křičí Ne. Patří tam rohlík?
Pejsek Já si rád hraju s míčem. Dal bych tam míč.
Kočička Děti, patří do dortu míč? děti křičí Vidíš pejsku i děti ví, že do dortu míč nepatří.
Pejsek A co kdybych dal do dortu takový to placatý, kulatý?
Kočička Placatý kulatý? To jako talíř?
Pejsek No jako talíř, ale obrácený. Jak mi to můj člověk hází.
Kočička Jo létající talíř neboli házecí disk. Dort ale pejsku není skříň na hračky. To bys mohl do dortu dát třeba koberec, nebo mlýnek na maso. Do dortu se dávají jen věci, které se dají jíst.
Pejsek Já bych tam dal kosti.
Kočička Patří tam kosti? děti křičí Nepatří. Nemůžeš dávat do dortu to, co chutná jen tobě, musíš myslet i na jiné. Děti kosti rády nemají. Děti, kdo z vás už jedl kost? No vidíš nikdo.
Pejsek Tak ať ji ochutnají, je móc dobrá. Když se kost povaří, je z ní výborný vývar. To je pak polívčička.
Kočička Děti, patří do dortu plyšový medvídek? Nepatří. A co takový cukr. Ten ano, že jo.
Pejsek Já bych tam dal granule.
Kočička Děti, patří do dortu granule?
Pejsek Náhodou jsou granule to nejlepší, co tam můžeme dát.
Kočička My ale dnes nebudeme vařit polévku ani péci dort, ale upečeme si písničku. Přinese hrnec a měchačku, nasadí pejskovi kuchařskou čepici a sama si vezme zástěru.
Pejsek Písničku? Jak se peče písnička?
Kočička To vezmeš spoustu not, přidáš k tomu nějaké to slovo a pořádně to zamícháš.
Pejsek Pak to dáš do trouby a upečeš.
Kočička Ale ne, pak si to zazpíváš.
Pejsek Aha, tak já dám první notu. zaštěká do hrnce falešný tón
Kočička To je moc pěkný tón, ale na písničku to není. To musí být víc tónů.
Pejsek To bych taky uměl. začne výt
Kočička Okamžitě přestaň. Tohle není písnička, ale vytí.
Pejsek Tak ukaž, jak bys to udělala ty.
Kočička Můžu to zkusit. falešně zamňouká
Pejsek No to není o moc lepší. Co kdybychom kočičko, upekli tu písničku z nějakých už použitých surovin.
Kočička Jak to myslíš pejsku?
Pejsek Třeba můžeme vzít nějakou použitou písničku a zamícháme do ní nová slova.
Kočička To nezní špatně.
Pejsek Hned můžu začít s jednou móc krásnou, která je o mně.
Kočička Tak to už zní špatně, ale nemám lepší nápad, tak to zkus.
Pejsek A děti budou zpívat se mnou. Skákal pes. zpívá
Skákal pes přes oves přes zelenou louku šel za ním myslivec péro na klobouku.
Pejsku náš, co děláš žes tak vesel stále? Řek bych vám, nevím sám hop, a skákal dále.
Kočička To je krásná písnička, ale já bych ji radši upravila. zpívá
Skákala kočička přes oves přes zelenou louku,
šel za ní pejsánek nesl batoh brouků.
Pejsek Tak to tedy ne! Já žádné brouky nosit nebudu.
Kočička Ale to je jen písnička, žádné brouky nosit nemusíš.
Pejsek Aha, ale tahle se mi už tak nelíbí.
Kočička Zvolíme klidně jinou písničku. Třeba, kočka leze dírou zpívá
Kočka leze dírou, pes oknem, pes oknem, Nebude-li pršet nezmoknem nebude-li pršet nezmoknem A když bude pršet zmokneme, zmokneme, na sluníčku zase uschneme na sluníčku zase uschneme
Pejsek Já mám lepší konec této písničky. zpívá
Kočka leze dírou, pes oknem, pes oknem, Nebude-li pršet nezmoknem nebude-li pršet nezmoknem
Pes už vylez oknem, kočka ne, kočka ne, kdo zůstane doma občane neuvidí zápas v kopané
Kočička Tahle písnička se zase nelíbí mně.
Pejsek Zkusíme ty dvě písničky zamíchat a upéci novou písničku.
Kočička To by šlo. Začni. zpívají
Pejsek Skákal pes přes oves
Kočička Kočka leze dírou pes oknem
Pejsek přes zelenou louku
Kočička nebude-li pršet nezmoknem
Pejsek šel za ním myslivec
Kočička a když bude pršet zmokneme
Pejsek péro na klobouku
Kočička na sluníčku zase uschneme na sluníčku zase uschneme
Pejsek To je ale divná písnička, trochu se nám připálila.
Kočička No a je cítití po všech možných chutích. Vám se děti líbila? děti křičí
Pejsek Chutná jako pečený čáp s mákem. Nezbude nám, než upéci písničku novou z nových surovin.
Kočička Jenže spíž je prázdná. Je tam jen mléko a jedna kost.
Pejsek To stačí. Nemusíme přece péci písničku z něčeho, co nám nechutná.
Kočička Děti chcete, abychom upekli písničku z mléka, nebo z kosti? Je jedno, co děti vyberou.
Pejsek Víte co? Upečeme písničku z obojího. Ty budeš péci z mléka a já z kostí.
Kočička Dobře, tak já už peču. Zpívají a imaginárně hází do hrnce suroviny.
Kočička Kočky rády mlíčko. A psi kostičky.
Pejsek Řekni mi kočičko, jak péct písničky.
Kočička Přidám celou notu a houslový klíč.
Pejsek Já tam hodím botu stejně je už pryč.
Kočička Nemůžeš přece do písničky dávat botu! Ta se nedá jíst.
Pejsek Proč ne? Když je tam už ten tvůj máslový klíč.
Kočička Houslový pejsku, houslový.
Pejsek To je přece jedno. Houslový, nebo máslový. Já tam chci botu. Tu, když povaříme, dá se dobře žvýkat.
Kočička Jenže my nepečeme dort, ale písničku.
Pejsek Tak začni znova. Zpívají
Kočička Kočky rády mlíčko. A psi kostičky.
Pejsek Řekni mi kočičko, jak péct písničky.
Kočička Přidám celou notu a houslový klíč.
Pejsek Já jdu kolem plotu a hodím tam rýč.
Kočička To se mi zdá. Ty vaříš rýč?
Pejsek Ne, já o něm jenom zpívám. My nepečeme dort.
Kočička No tak jo, jedeme dál?
Pejsek Kam?
Kočička Co kam?
Pejsek Kam jedeme.
Kočička Nikam nejedeme. Jedeme dál je věta, kterou používají zpěváci, když chtějí po kapele, aby hrála dál.
Pejsek Od čeho?
Kočička Co od čeho?
Pejsek Říkala si, že má ta kapela hrát dál, jenže nevím, od čeho má být dál.
Kočička Slovo dál, znamená pokračuj. Je to příslovce časové.
Pejsek Aha, tak když řeknu jdi ode mě dál, znamená pokračuj, jo?
Kočička Pejsku, co jsi měl ve škole z českého jazyka?
Pejsek Zamumlá. Pětku.
Kočička Cože?
Pejsek Hele, zkoušíš mě z češtiny, nebo pečeme písničku?
Kočička Pečeme písničku.
Pejsek Stejně si myslím, že by každý měl zpívat v řeči, kterou mluví.
Kočička Jak jinak by měl zpívat?
Pejsek No, když je Čech, měl by zpívat česky. Když je Angličan, tak anglicky. Ale když Čech zpívá anglicky, není to dobré.
Kočička To máš možná pravdu, zkusíme zazpívat tuhle písničku svou rodnou řečí. Zpívají stejnou melodii, jen pejsek štěká a kočička mňouká.
Pejsek To není ono, co?
Kočička No není. Tak asi každý ať zpívá tak, jak chce.
Pejsek Tak znova. Zpívají a kočička míchá v hrnci
Kočička Kočky rády mlíčko. A psi kostičky.
Pejsek Řekni mi kočičko, jak péct písničky.
Kočička Přidám celou notu a houslový klíč.
Pejsek Utrhnu ti z lásky žlutý petrklíč.
Kočička Ty jsi hodný pejsku, můžem ho tam dát.
Pejsek Nech písničku vařit a budeme si hrát.
Kočička Nemůžu tu písničku nechat bez dozoru
vylítla by z hrnce ven někam do prostoru.
Pejsek Tak to má ale s písničkama být. Když ji někdo upeče, tak ji hodí do prostoru, aby ji mohl zpívat celý svět.
Kočička To máš vlastně pravdu. Tak děti. Jestli někdy upečete nějakou písničku, hoďte ji do světa, jako teď já. Hodí imaginární obsah hrnce do prostoru.
Pejsek No jo, ale teď nám ta písnička ulítla a my nemáme nic.
Kočička Máme. Máme dobrý pocit, protože když si člověk, nebo jako my pejsek a kočička zazpívá, tak je na světě veseleji a hned máme lepší náladu.
Pejsek A tak pro vás máme radu.
Kočička Ať jste vpředu, nebo vzadu.
Pejsek Večer nebo po snídani.
Kočička Holčičky, či staří páni.
Pejsek Ať velcí, či maličký.
Oba. Zpívejte si písničky. Nashledanou.